IP نسخه ۶ (IPv6)

ipv6

لزوم استفاده از آدرسهای IPv6

همان طور که می‌دانید تعداد آدرسهای IP نسخه 4 به دلایلی از جمله تخصیص نامناسب و رشد روز افزون وسایلی که به اینرنت متصل می‌شوند، کافی نیستند. برای غلبه بر این مشکل راه حلهایی در نظر گرفته شدند. میتوان گفت راه حل کوتاه مدت برای حل این مشکل استفاده از NAT و راه حل بلند مدت استفاده از IPv6 است.

ساختار آدرس IP نسخه 6

این آدرسها 128 بیتی هستند یعنی تعداد کل این آدرسها 2 به توان 128 است!
این آدرسها به صورت هگزا دسیمال نمایش داده می‌شوند و از هشت بخش تشکیل شده‌اند.
هر بخش خود از 4 رقم هگزا دسیمال تشکیل شده است. (هر رقم هگزا دسیمال توسط 4 بیت مشخص می‌شود پس هر بخش 16 بیت است)
بخشها توسط علامت “:” از هم جدا می‌شوند.
به عنوان مثال یک آدرس IP نسخه 6 در زیر آمده است:
FEC0:0000:0000:0000:02AA:00FF:FE3F:2A1C

خلاصه‌سازی آدرسهای IPv6

همانطور که مشاهده می‌کنید آدرسهای نسخه 6 بسیار طولانی هستند. برای کوتاهتر کردن این آدرسها و مدیریت آسانتر آنها می‌توان در هر بخش صفرهای ابتدایی آن بخش را حذف کرد. در این صورت آدرس قبل را می‌توان به صورت زیر نمایش داد:
FEC0:0:0:0:2AA:FF:FE3F:2A1C
همچنین در صورتی که چند بخش پشت سر هم از صفر تشکیل شده باشند می‌توان به جای مجموع این صفر دو علامت “:” پشت سر هم قرار داد. در این صورت آدرس قبل را می‌توان به صورت زیر نمایش داد. (دقت کنید که حذف صفرهای پشت سر هم را تنها یک بار می‌توان انجام داد)
FEC0::2AA:FF:FE3F:2A1C

انواع آدرسهای IPv6

 

آدرسهای IP نسخه 6 به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:
Link Local: این نوع آدرس به محض روشن شدن یک سیستم به صورت خودکار به آن سیستم تخصیص داده می‌شود و نیازی به تخصیص دستی این آدرسها توسط مدیر شبکه نیست. هر سیستم در IP نسخه 6 یک آدرس link local دارد. محدوده این آدرسها شبکه محلی (LAN) که سیستم در آن قرار دارد است. آدرسهای link local همواره با 10/::fe80 شروع می‌شوند. به عنوان مثال fe80::e68d:8cff:fe12:f2a3/64 یک آدرس نوع link local است.
Site Local: این نوع آدرس معادل آدرسهای private در IP نسخه 4 هستند و محدوده این آدرسها یک شرکت یا سازمان است. نیاز به داشتن این نوع آدرس با توجه به محدوده گسترده آدرسهای نسخه 6 همواره محل بحث بوده است. این نوع آدرس در آخرین تغییرات انجام شده دیگر وجود ندارد.
Gloabal: محدوده این آدرسها کل اینترنت است. این آدرسها معادل آدرسهای public در IP نسخه 4 هستند و از تمامی دنیا قابل رویت می‌باشند. این آدرسها با 3/::2000 شروع می‌شوند. به عنوان مثال 2a04:87c0:0:2:e68d:8cff:fe12:f2a3/64 یک آدرس نوع global است.

Intro

دوره‌ MTCNA

در این مجموعه ویدیوها دوره MTCNA شرکت میکروتیک به صورت کاملا کاربردی تدریس می‌شود.

دوره‌ MTCRE

در این مجموعه ویدیوها دوره MTCRE شرکت میکروتیک به صورت کاملا کاربردی تدریس می‌شود.

دوره‌ Hotspot و User Manager

توی این دوره با نحوه پیکربندی روتر میکروتیک به عنوان یک hotspot gateway آشنا میشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *