ساخت شبکه محلی بیسیم با ابزار netsh

wifi

بار ها شده است که بنا به دلایلی، احساس کردید که لپ تاب خود را به صورت access point ساده در بیاورید و با device های مختلف به لپ تاب وصل شوید و از اینترنت موجود در لپ تاب، برای device هایتان استفاده نمایید. در این پست قصدِ آموزشِ استفاده از ابزار netsh  برای ساخت شبکه وایرلس را داریم.

در ابتدای کار محیط command prompt را در حالت admin باز کرده، یعنی در منوی استارت ویندوز عبارت cmd را جستجو کنید و با آمدن فایل command prompt، روی آن راست کلیک و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.

در محیط کامندی cmd دستور زیر را طبق شکل وارد نمایید:

Netsh  wlan  show  drivers

wifi

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید برای  فعال بودن ابزار netsh در ویندوز، در مقابل عبارت hosted network supported باید مقدار yes وارد شده باشد.

اکنون با وارد کردن دستور زیر، شبکه ی wifi خود را با اسم و پسورد ِ دلخواه ایجاد نمایید.

netsh  wlan  set  hostednetwork  mode=allow  ssid=NetworkDream  key=12345678

wifi

شبکه ای که ایجاد شد با اسم networkdream  و با گذرواژه 12345678 می باشد. سپس با وارد کردن دستور زیر، شبکه را فعال کرده تا اسم networkdream به صورت همه پخشی، پخش شود و device هایی که دارای آنتن wifi هستند می توانند اسم شبکه را دریافت کنند.

Netsh  wlan  start  hostednetwork

wifi

در شکل پایین که از صفحه wifi موبایل screenshot، گرفته شده است، نشان می دهد که به شبکه networkdream با وارد کردن پسورد 12345678 کانکت شده است.

wifi

در ادامه به مسیر زیر رفته تا کانکشنی که برای شبکه networkdream بوجود آمده را مشاهده نمایید.

Start >> contorol panel >> network and sharing center

در سمت ِ چپ پنجره network and sharing center گزینه change adapter setting را کلیک کرده و پنجره ای که در شکل زیر مشخص گردیده، باز می شود و کانکشن مربوط به شبکه networkdream در آن مشاهده می نمایید

wifi

برای اینکه تعداد device های متصل شده به شبکه ی ایجاد شده را بدانید در cmd دستور زیر را وارد نمایید.

Netsh  wlan  show  hostednetwork

wifi

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید تعداد device هایی که به شبکه وصل شدند 1 عدد می باشد و آدرس مک آن را نشان داده است.

فرض کنید لبتابی در اختیار دارید و از طریق کابل آن می توانید اینترنت داشته باشید، لذا می توان از سرویس Internet Connection Sharing موجود در ویندوز استفاده کرد و اینترنت را به شبکه networkdream داد. به صورت پیش فرض این سرویس در ویندوز فعال هست اما برای اینکه از فعال بودن این سیستم مطلع شوید به مسیر زیر بروید.

روی my computer راست کلیک و گزینه  manage را کلیک کنید، سپس از پنجره باز شده در منوی سمت راست گزینه services and application را کلیک و طبق شکل زیر، پنجره internet connection shairing باز کرده و در این پنجره، دکمه stop باید فعال باشد(یعنی با فشردن دکمه stop این سرویس غیر فعال می شود).

wifi

اکنون برای ادامه کار، بر روی کانکشنی که دارای اینترنت هست راست کلیک کرده (ممکن هست که مودم به صورت bridge باشد و کانکشن pppoe توسط کامپیوتر برقرار شده است؛ یا اینکه کامپیوتر توسط کانکشن vpn دارای اینترنت شده است) و گزینه peroperties را انتخاب کنید و در سربرگ shairing تیک گزینه Allow other network users to connect through this computers internet connection  را گذاشته و در قسمت home networking connection، کارت شبکه مربوط به شبکه networkdream را انتخاب کرده (با اینکار اینترنت از کانکشن pppoe به کانکشن مربوط به شبکه networkdream انتقال داده شده است؛ ممکن هست در کامپیوتر شما کانکشن Ethernet یا Wifi دارای اینترنت باشند) و دکمه ok را کلیک نمایید.

wifi

اکنون باید، device های متصل شده به شبکه networkdream دارای اینترنت باشند.

همچنین برای غیر فعال کردن شبکه ی networkdream از دستور زیر در محیط cmd استفاده نمایید.

Netsh  wlan  stop  hostednetwork

 و برای حذف شبکه، دستور زیر را در cmd اجرا نمایید.

Netsh  wlan  set  hostednetwork  mode=disallow
Intro

دوره‌ MTCNA

در این مجموعه ویدیوها دوره MTCNA شرکت میکروتیک به صورت کاملا کاربردی تدریس می‌شود.

دوره‌ MTCRE

در این مجموعه ویدیوها دوره MTCRE شرکت میکروتیک به صورت کاملا کاربردی تدریس می‌شود.

دوره‌ Hotspot و User Manager

توی این دوره با نحوه پیکربندی روتر میکروتیک به عنوان یک hotspot gateway آشنا میشید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *