پیکربندی DHCP Server در روتر میکروتیک

معرفی DHCP

از سرور DHCP به منظور تخصیص پارامترهای مختلف شبکه به صورت اتوماتیک استفاده می‌شود. توسط این پروتکل میتوان پارامترهای مختلفی از جمله IP آدرس، subnet mask، آدرس default gateway، آدرس سرور DNS و … را به کلاینتها اختصاص داد.

این پروتکل کار مدیر شبکه را بسیار ساده تر میکند. برای فهمیدن اهمیت این پروتکل تنها کافیست تصور کنید که این پروتکل وجود نداشت! آن موقع باید برای هر سیستم، گوشی موبایل و … به صورتی دستی تنظیمات مختلف شبکه را انجام میدادید که این کار بسیار زمانبر و طاقت فرست.

مراحل راه‌اندازی DHCP Server در میکروتیک

از منوی IP قسمت DHCP Server را انتخاب کنید.


dhcp server

در این قسمت بر روی DHCP Setup کلیک نمائید. در پنجره جدید اینترفیسی که می‌خواهید از طریق آن به کاربران به صورت اتوماتیک IP اختصاص دهید را انتخاب کنید.

dhcp

در بخش بعد فضای آدرسی را که DHCP Server به کاربران تخصیص خواهد داد، انتخاب می‌کنید.

dhcp range

قسمت بعد مربوط به تنظیم Gateway برای سیستم‌هایی است که به آنها IP داده شده است. توجه داشته باشید که این آدرس IP باید روی اینترفیسی از روتر که سمت کاربران است، ست شده باشد.

dhcp gateway

اگر DHCP Server و Clientها در یک LAN نباشند، لازم است تا در این مرحله DHCP Relay را معرفی نمائید. DHCP Relay وظیفه ارسال درخواست‌ها و بازگرداندن جواب‌ها را بر عهده دارد.

dhcp realy

در مرحله بعد محدوده IPهایی که می‌خواهیم به کاربران اختصاص داده شود را مشخص می‌کنیم.

address range

در پنجره بعد، آدرس DNS Serverهای خود را وارد نمائید و در انتها مدت زمانی که هر کاربر IP تخصیص داده شده به خود را در اختیار دارد، تعیین می‌شود. زمانی که 50 درصد lease time باقی مانده است، Client به منظور تمدید زمان، درخواست دیگری را به DHCP Server ارسال می‌کند. Client در این حالت باقی می‌ماند تا زمانی که DHCPACK دریافت کند. اگر این اتفاق رخ نداد و 87.5 درصد از lease time گذشت، Client در اصطلاح به حالت Rebinding می‌رود. در این حالت یا DHCPNACK دریافت می‌شود و یا زمان به اتمام خواهد رسید که در هر دو حالت Client به مرحله اول بازگشته و دوباره برای دریافت آدرس IP درخواست ارسال می‌کند. البته ممکن است پیش از پایان زمان، DHCPACK دریافت شود که در این صورت تایمر ریست خواهد شد.

dns
lease time

بررسی صحت عملکرد

در پنجره Leases اطلاعاتی در مورد Clientهایی که IP گرفته و وصل شده‌اند را می‌توان مشاهده نمود.

leases

همچنین اگر می‌خواهید یک آدرس IP مشخص را همواره به یک Client تخصیص دهید، پس از انتخاب کاربر مورد نظر در قسمت Leases، گزینه Make Static را انتخاب نمائید.

static

Intro

دوره‌ MTCNA

در این مجموعه ویدیوها دوره MTCNA شرکت میکروتیک به صورت کاملا کاربردی تدریس می‌شود.

دوره‌ MTCRE

در این مجموعه ویدیوها دوره MTCRE شرکت میکروتیک به صورت کاملا کاربردی تدریس می‌شود.

دوره‌ Hotspot و User Manager

توی این دوره با نحوه پیکربندی روتر میکروتیک به عنوان یک hotspot gateway آشنا میشید.

یک پاسخ

  1. تشکر میکنم, پست خوب و کاربردی بود,,, اگر ممکنه در مورد dhcp relay همراه با سناریو, پستی را داشته باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *