Traffic Shaping در میکروتیک به همراه Burst

burst

مفهوم burst

برای محدود کردن پهنای باند دانلود و آپلود کاربران در میکروتیک میتوان از Queue استفاده کرد. در Queue علاوه بر مشخص کردن سقف دانلود و آپلود، امکان تعریف burst نیز وجود دارد. burst قابلیتی است که به کاربران اجاز میدهد برای مدت زمان کوتاهی (در حد چند ثانیه) بیشتر از سقف مجاز پهنای باند خود استفاده کنند.

مزایای استفاده از burst در queue

تنظیم burst باعث میشود که کاربران رضایت بیشتری در زمان کارهایی مانند وب گردی داشته باشند. علت این است که ماهیت ترافیک وب یا همان HTTP یک ترافیک اصطلاحا bursty است. زمانی که شما یک صفحه وب را باز میکنید زمان بارگزاری صفحه به پهنای باند زیادی نیاز دارید. اما پس از آن مدت زمان نسبتا بیشتری را صرف خواندن آن صفحه میکنید و در عمل برای مدت زمان بیشتری پهنای باند چندانی را استفاده نمیکنید. تنظیم burst باعث میشود مشترک مدت زمان کمتری منتظر بارگزاری صفحات شود.

مثال عملی

به عنوان مثال اگر برای مشترکی پهنای باند 2 مگابیت بر ثانیه را در نظر گرفته باشید و بخواهید برای مدت زمان کوتاهی تا 4 مگابت بر ثانیه نیز استفاده کند، میتوانید به صورت زیر عمل کنید:

burst

burst limit: ماکزیمم پهنای باند در زمانی که burst مجاز باشد را مشخص میکند.

burst threshold: پارامتری که مجاز بودن یا نبودن burst را مشخص میکند. اگر برای مدت زمان burst time (از گذشته تا حال) متوسط مصرف پهنای باند کاربر کمتر از میزان burst threshold باشد، burst مجاز است در غیر اینصورت burst غیر مجاز است.

burst time: مدت زمانی که متوسط پهنای باند مصرفی کاربر در آن محاسبه میشود. این مقدار بر حسب ثانیه است. (این زمان مدت زمان burst نیست.)

burst

actual rate: نرخی که queue با آن در حال انتقال است.

average rate: هر یک شانزدهم زمان مشخص شده در burst time مسیریاب average rate را محاسبه میکند. زمانی که این مقدار از مقدار burst threshold بیشتر شود burst غیر فعال میشود.

به عنوان مثال در شکل بالا از زمان صفر که کاربر دانلود را شروع میکند تا ثانیه 6 مقدار average rate کمتر از مقدار burst threshold است. (کمتر از 1500 کیلو بیت بر ثانیه) پس burst مجاز است و کاربر با پهنای باند مشخص شده در burst limit یعنی 4 مگابیت در ثانیه دانلود میکند. اما از ثانیه 6 به بعد مقدار average rate از مقدار burst threshold تجاوز میکند و burst غیر مجاز میشود. در نتیجه کاربر با سرعت مشخص شده در max limit یعنی 2 مگابیت بر ثانیه دانلود میکند.

اگر بخواهیم مقدار پارامترهای مربوط به burst را بر اساس مدت زمانی که میخواهیم مشترک امکان burst داشته باشد تنظیم کنیم، میتوان از فرمول زیر استفاده کرد:

longest-burst-time = burst-threshold * burst-time / burst-limit

به عنوان مثال اگر میخواستیم مشترک به جای 6 ثانیه حداکثر 10 ثانیه امکان burst را داشته باشد. (با فرض ثابت بودن burst threshold و burst limit) باید مقدار burst time را 26 ثانیه در نظر میگرفتیم.

Intro

دوره‌ MTCNA

در این مجموعه ویدیوها دوره MTCNA شرکت میکروتیک به صورت کاملا کاربردی تدریس می‌شود.

دوره‌ MTCRE

در این مجموعه ویدیوها دوره MTCRE شرکت میکروتیک به صورت کاملا کاربردی تدریس می‌شود.

دوره‌ Hotspot و User Manager

توی این دوره با نحوه پیکربندی روتر میکروتیک به عنوان یک hotspot gateway آشنا میشید.

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *