کدام دوره شبکه برای شروع مناسبتر است؟

which

این سوال برای اغلب افرادی که قصد یادگیری شبکه و کار در این زمینه را دارند پیش می‌آید. دوره‌های مختلف شبکه و تبلیغات هر یک از این دوره‌ها توسط آموزشگاه‌ها می‌تواند گاهی باعث سر در گمی افراد شود.

اول از همه باید گفت برای یادگیری شبکه و ورود به بازار کار در این زمینه لزوما نیازی نیست که شما در دوره خاصی شرکت کنید و یا حتما به آموزشگاه بروید. به خصوص اگر جز آن دسته افرادی هستید که توانایی و انگیزه لازم برای یادگیری و آزمایش مطالب به تنهایی و به صورت خود خوان را دارند. با توجه به سایتها، کتابها و ویدیوهای فراوان آموزشی و ابزارهای شبیه سازی خوب می‌توان اکثر مطالب را بدون نیاز به شرکت در دوره خاصی فرا گرفت.

با این حال شرکت در دوره‌های آموزشی به شرط اینکه مربی خوب و با تجربه کار عملی زیاد داشته باشید می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد:

سرعت بخشیدن به روال یادگیری
مشخص کردن مطالب پر اهمیت تر و کاربردی تر دوره و تکیه بر روی آنها
گفتن مطالب مرتبط با دوره که در سر فصل آن دوره وجود ندارد
کمتر وقت گذاشتن بر روی مطالبی که در ایران کاربرد چندانی ندارند
ایجاد انگیزه برای یادگیری و ادامه مسیر
آشنایی با افراد فعال در این فیلد و ایجاد ارتباطات کاری
هل داده شدن در شروع کار برای پیدا کردن مسیر درست!!

در صورتی که تصمیم شما این باشد که در یکی از دوره‌های شبکه شرکت کنید قطعا به سوال اول بحث بر می‌گردید که کدام دوره مناسبترین انتخاب است.

دوره‌های شبکه

دوره‌های شبکه مختلفی وجود دارد که معروفترین آنها دوره‌های زیر می‌باشند:
دوره +Network (نتورک پلاس)
دوره‌های مایکروسافت
دوره‌های میکروتیک
دوره‌های سیسکو

دوره +Network:

این دوره مقدماتی‌ترین دوره شبکه می‌باشد که وابسته به محصولات شرکت خاصی نمی‌باشد و مفاهیم شبکه در آن بیان می‌شود. این دوره اغلب جنبه یادگیری مفاهیم دارد و تقریبا تئوری می‌باشد. برای کسانی که مدرک دانشگاهی دارند و درس شبکه را خوب پاس کرده‌اند (متاسفانه در بسیاری از دانشگاه‌ها نمره قبولی گرفتن دلیل یاد گرفتن مطالب نمی‌باشد!!) گذراندن این دوره لازم نمی‌باشد. حتی برای کسانی که مدرک دانشگاهی ندارند اما در زمینه شبکه مطالعات خوبی داشته‌اند نیز گذراندن این دوره ضروری نمی‌باشد. اما در صورتی که پیش زمینه خوبی در شبکه ندارید گذراندن این دوره قبل از هر دوره دیگری کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

پس از دوره +Network انتخاب دوره بعدی باید بستگی به نیاز و علاقه شما داشته باشد.

دوره‌های مایکروسافت:

این دوره‌ها را می‌توان دوره‌هایی مفید برای کسانی که می‌خواهند نقش system administrator را داشته باشند و دوره‌های سیسکو و میکروتیک را می‌توان دوره‌هایی مفید برای کسانی که می‌خواهند نقش network administrator را داشته باشند، دانست. یک system administrator معمولا با سیستم عامل (در این جا سیستمهای عامل مایکروسافت مانند ویندوز سرور 2012)، قابلیتهای آن و سرویسهایی که روی این سیستم عامل می‌توان ارائه داد سر و کار دارد (به عنوان مثال سرویسهای DNS، DHCP و …). در حالی که یک network administrator بیشتر با زیر ساخت شبکه و انجام routing و switching سر و کار دارد.

اگر قرار است و یا دوست دارید در یک سرویس‌دهنده اینترنت و در تیم شبکه آنها کار کنید معمولا گذراندن دوره‌های سیسکو و میکروتیک برای شما به نسبت دوره‌های مایکروسافت مفیدتر می‌باشد. اما اگر قرار است در یک شرکت با 50 کارمند و به عنوان مسئول IT آن کار کنید گذراندن دوره‌های مایکروسافت می‌تواند مفیدتر باشد.

دوره‌های میکروتیک و سیسکو:

هر دو برای network administratorها می‌باشند می‌توان گفت در دوره‌های سیسکو تکیه زیادی بر روی یادگیری مفاهیم وجود دارد که این امر برای داشتن فهم درست از شبکه، انجام تحلیل و خطایابی بسیار مفید است. اما در دوره‌های میکروتیک بیشتر انجام دادن کار مهم است و گاها مطالعه عمیق درباره مفاهیم به عهده خود دانشجو گذاشته می‌شود. اغلب دوره‌های میکروتیک به صورت کمپهای چند روزه برگزار می‌شوند. این امر می‌تواند در صورتی که نتوانید با کلاس همگام شوید راندمان این دوره‌ها را به شدت پایین آورد. زیرا دانشجو فرصت مطالعه و هضم موضوعات را ندارد. پس بهتر است قبل و بعد این دوره‌ها به اندازه کافی مطالعه داشته باشید.

به طور خلاصه می‌توان ویژگیهای دوره‌های میکروتیک و سیسکو را به صورت زیر بیان کرد:

1- دوره‌های سیسکو تکیه بیشتری بر روی درک مفاهیم شبکه دارند در حالی که در دوره‌های میکروتیک تکیه بر روی انجام کار است.

2- موضوعاتی که در یک دوره میکروتیک بیان می‌شوند به مراتب بسیار بیشتر از موضوعاتی است که در یک دوره سیسکو بیان می‌شوند.

3- یادگیری میکروتیک به مدد محیط گرافیکی بسیار قوی آن (winbox) به مراتب ساده‌تر از یادگیری سیسکو است. (مانند یادگیری ویندوز و لینوکس)

در انتها باید گفت هر دوی این دوره‌ها بسیار مفید و مکمل یکدیگر می‌باشند.

Intro

دوره‌ MTCNA

در این مجموعه ویدیوها دوره MTCNA شرکت میکروتیک به صورت کاملا کاربردی تدریس می‌شود.

دوره‌ MTCRE

در این مجموعه ویدیوها دوره MTCRE شرکت میکروتیک به صورت کاملا کاربردی تدریس می‌شود.

دوره‌ Hotspot و User Manager

توی این دوره با نحوه پیکربندی روتر میکروتیک به عنوان یک hotspot gateway آشنا میشید.

4 پاسخ

  1. خیلی عالی گفتین؛ تقریبا سوالات موجود در ذهن رو پاسخگو بود… تشکر

  2. بسیار عالی. مخصوصا نکته ای که اگه توانایی و انگیزه لازم رو دارین، نیازی به دوره و اموزشگاه نیس. واقعا هم همین طوره. مدرکها معمولا فقط برای استخدام دولتی! یا اثبات تخصص در کمترین زمان به درد میخورن و دیگر هیچ!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *